۱۳۹۶ مرداد ۶, جمعه

فلسفه ی الله و کعبه ...!

کعبه چیست؟
کعبه که در زمان جاهلیت و پیش از اسلام جایگاه بیش از چهارصد بت اقوام مختلف تازیان (عربها) به شمارمیرفت در میان این اقوام و برای سرپرستی ان به قیمت یک خیک می (پوست بزپرشده از شراب) خرید و فروش می شد. در این بتخانه چهار بت به نام های الله (حجر الاسود) – لات – منات (هبل) و عزا از همه بزرگتر و ارزشمند تر بودند

در واقع از کلمه اله ساخته شده است.در دوران محمد به هر یک از بتها یک اله میگفتند و به خدایان کوچک زمینی بهه میگفتند و وقتی کلمه ال به آن اضافه کنیم چنین می شود ال اله.و در عربی وقتی چنین حالتی پیش آید الف از بین می رود و روی ل تشدید قرار میگیرد.معنی لغوی الله یعنی تنها بت.

الله اکبر یعنی چه ؟
الله اکبر به معنی الله بزرگتر است در روز بارها به زبان مسلمانان جاری می شود ولی از خود نمی پرسند که الله از چه چیز بزرگتر است واین جمله در قیاس با چه ساخته شده است. اگر مقصود بیان بزرگی الله است باید گفته می شد الله کبیر.

اما مطلب دیگر این است که کلمه الله نه در تورات به کار رفته و نه در انجیل و اگر منظور محمد از الله یک موجود غیبی بوده از همان نامی استفاده میکرد که استفاده شده بود. الله رنگی تیره داشت و از بقیه بتها بزرگتر بود .به همین خاطر به آن حجرالاسود به معنی سنگ سیاه هم میگفتند و به دلیل بزرگی آن نسبت به سایر بتهای دیگر لقب اکبر هم به آن میدادند

الله برای قبیله ی قریش بود و پدر محمد یعنی عبدالله (نوکر الله) از کسانی بود که جز الله هیچ بت دیگری را نمی پرستید و نیز او سرایدار کعبه نیز بود و بنی هاشم هم یکی از فقیرترین تیره های قریش به شمار می رفت. اما پدر عبدالله یعنی عبدالمطلب (پدربزرگ محمد) الله را نمی پرستید و بت ساختگی دیگری به نام مطلب را می پرستید و به همین دلیل خود را عبدالمطلب نامید .

از اینجا معلوم میشود که محمد و خانواده اش نسل در نسل بت پرست بودند و روی بت ها تعصب خاصی داشتند. پس از چیره شدن محمد برمکه، پس از گریختن وی به مدینه، او پیمانی با ابوسفیان که فرمانروای بزرگ مکه بود می بندد و بجز چهار بت بزرگ دیگر بتها را از میان بر می دارد و الله را برتر از بقیه بتها میخواند و علنا شعار الله اکبر میدهد..

این کار موجب خشم مردم مکه شده و او را وامی دارند تا در برابر بتهای دیگر و برای اینکه نشان دهد دیگر بت ها نیز گرامی هستند سجده نماید. اما محمد برای اینکه این سجده خود را توجیه کند آیه ای می سراید به نام آیه غرانیق. متن این آیه چنین است:
افرایتم اللات و عزی تلک الغرانیق العلی و شفاعتهن ترتجی
ایا لات و عزی را دیدید؟ ..لات و عزا بزرگند و همانا شفاعت آنها پذیرفته شده است.

در واقع در این آیه گفته که لات وعزا هم مانند الله بزرگند و میتوانید آنها را پرستش کنید. اما محمد بعدا با خود کمی فکر میکند و به این اشتباه خود که باعث از دست دادن اعتبار خود می شود پی می برد و در حدیثی میگوید که این آیه را شیطان بر زبانم جاری کرده بود و دستور میدهد تا این آیه را حذف کنند .

دوستانی که باور این مطالب برایشان دشوار است میتوانند به تفسیر طبری (جلد 7 صفحه 1770 چاپ 1344 تهران) و نیز در تفسیر شریف لاهیجی (جلد 3 ،صفحه 1و2 چاپ علمی 1340) مراجعه کنند..
بی شک این بزرگی الله بوده که محمد را برای دلجویی و از میان رفتن تفرقه مجبور به سجده در برابر بتهای بزرگ دیگر نموده که در تفسیر طبری و تفسیر شریف لاهیجی چنین آمده:

برای دلجویی از اعراب، محمد به ستایش و سجده لات و عزا پرداخت و اعراب هم ازاو خشنود شدند و سجده کردند. در قرآن نیز آیه های ۷۳ و ۷۴ سوره الاسراء نمودار این جریان هستند و الله باز به کمک محمد می اید و می گوید که ابلیس بر تو حاکم شده بود که چنین کاری کردی !!.
البته محمد در نوشته هایش بارها گفته که فقط در مقابل الله سجده کنید و مشرک نباشید ولي حالا خودش چرا در مقابل بت هاي ديگر سجده كرد جاي تعجب است ! (مشرکان کسانی بودند که علاوه بر سجده کردن جلوی الله ، جلوی لات و منات و عزا هم سجده میکردند و این کار آنها خشم محمد را بر می انگیخت)

اما حتما نام 14 معصوم را شنیده اید
معصوم به کسی میگویند که نه گناه میکند و نه اشتباهی مرتکب میشود. محمد نیز یکی از این معصومین است. سوال من این است که چطور کسی که شیطان تا حدی بر او حاکم می شود که بر او آیه نازل میکند میتواند معصوم باشد؟ تا حدی که هم خودش و هم الله این مسئله را باز گو میکنند
آیه های 52 و 53 سوره حج و نیز آیه های 73 و 74 سوره الاسراء چنین میگویند:

*سوره حچ آیه 52: "وما ارسلنا من قبلک من رسول و لا نبی الا اذا تمنی القی الشیطان فی امنیته فینسخ الله ما یلقی الش"
در پناه خرد

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر