۱۳۹۵ آبان ۲۳, یکشنبه

امام زادگان دروغین ...

استان اصفهان به دلیل شرایط آب و هوایی و تعدد مناطق روستایی یكی از پر امامزاده ترین استان های كشور پس از استان های شمالی كشور محسوب می شود. تنها در یكی از شهرستان های این استان به نام خوانسار حدود ۵ امامزاده وجود دارند كه دو تن از آن ها دو سال پیش یعنی در سال ۸۸ طی اتفاقی نادر كشف شدند!
امام زادگان دروغین چند ماه قبل/ پیش از گنبد و بارگاه!
ماجرا از آن جا شروع می شود كه شركت گاز این شهرستان در حفاری های خود برای عملیات گازرسانی در یك خیابان به مقبره ای قدیمی با تخته سنگ های بزرگ برمی خورد و همین شروع قصه ها، رؤیاپردازی ها و خواب های دیده و ندیده برخی اهالی ساده لوح و البته افراد سودجوی منطقه می شود.
پس از این حادثه بدون كوچكترین اجازه از نهادهای دولتی برخی افراد شروع به ساختن بارگاه و نصب تابلو در منطقه می كنند. این در حالی است كه مقبره مذكور در وسط یك محله مسكونی و خیابان با عرض كم قرار دارد.

سودجویان با این حربه تكراری كه امام موسی كاظم (ع) فرزندان زیادی دارند و كمتر كسی به نسب شناسی مقبره مذكور شك می كند یك مقبره را به دو نفر افزایش داده و این قبور را به عنوان دختران امام موسی كاظم (ع) - دقت شود با یك واسطه- معرفی می كنند به این امید كه مردم در نهایت از این كه دو فرزند دیگر این امام معصوم كشف شده اند ابراز شادمانی می كنند، در حالی كه همان طور كه ذكر شد پیش از این ۵۰۰۰ امامزاده دیگر به همین طریق در كشور ایجاد شده اند!

ذكر این نكته خالی از توجه نیست كه مردم روستاهای ایران به طور معمول قبرستان منظم و مشخص به سان آن چه كه امروز تحت نظارت سازمان های دولتی شاهد هستیم نداشتند و معمولاً قبرستان های متعدد در نقاط مختلف روستاها حفر می شد و مردم مردگان خود را در محلی نزدیك به محل سكونت خود دفن می كردند. قبر مذكور نیز در كنار مقبره های متعدد دیگر در همین خیابان قرار دارد. با این نگاه هر كدام از مقبره ها می توانستند مستعد بروز یك امامزاده باشند!

بنا بر یك تفكر غلط عمومی كه تصور می شود میزان استقبال از چنین مكان های مذهبی تقلبی دلالت بر صحت، مشروعیت و قانونی بودن آن است، پخش شایعه كشف امامزاده جدید در شهرستان خوانسار باعث شد تا مردم هر چند برای كنجكاوی به این مكان رجوع كنند و این گونه امامزاده تقلبی شلوغ جلوه نماید و البته مشروع. در همین میان تابلوی امامزاده جدید توسط اهالی محل در خیابان اصلی جهت راهنمای گردشگران و زوار نصب می شود و كوچكترین برخوردی نیز با آن نمی شود.

همه این اتفاقات در حالی طی دو سال می افتد كه اداره اوقاف این شهرستان تنها موضع سكوت اختیار می كند. از طرف دیگر حوزه علمیه بزرگ این شهرستان متعلق به آیت الله ابن الرضا خوانساری و آستان قدس رضوی در پی درخواست برخی دلسوزان منطقه جهت مشخص شدن انساب و شجره نامه فرد مذكر صحت این امامزاده را تأیید نمی كنند و از دروغین بودن آن خبر می دهند.
نكات جالب دیگر در این رابطه خواب دیدن های فراوان خانه های اطراف در مناقب این امامزاده ها و نصب زیارت نامه بر سر قبور آنهاست و سنگی كه در اثر حفاری از زیر زمین در آورده شده و به گوشه ای انداخته شده است.برخی از افراد با نقل اینكه از این سنگ خون جوشیده است بر سر آن نشسته و دعا می خوانند و سنگ را می بوسند كه یكی از تصاویر را در عكس بالا می بینید.
باید دید بالاخره چه زمانی سازمان اوقاف اعتقادات مردم را ارجح بر منافع خود می‌كند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر