۱۳۹۴ مرداد ۱, پنجشنبه

۱۰ نفر که پریروز در ایران نفس می‌کشیدند امروز دیگر نفس نمی‌کشند: رجایی شهر ۱۰ نفر را دیروز صبح اعدام کرد...

اعدام ادامه پیدا می‌کند، تا زمانی که بیشتر ما باور کنیم که «حذف اعدام به معنیِ چشم پوشی از مجازاتِ یک قاتل نیست.»
فردی که مرتکب قتل شده، چراغ زندگی یک نفر را خاموش کرده، فرصت زندگی را از یک نفر دیگر گرفته و اثر عمل او، شعاعی از جامعه را به روز سیاه نشانده. او باید با عمل خود روبرو شود، و در صدد جبران بر آید. بسیاری بر این باورند که حبس طولانی مدت به همراه خدمات اجتماعی، باید جایگزین اعدام شود.
سحرگاه چهارشنبه ده زندانی متهم به قتل عمد در زندان رجایی شهر کرج به دار آویخته شدند. کسانی که نماندند تا نتیجه‌ی عمل خود را درک کنند. به ازای هر قتل، جامعه یک بار دیگر خاموش شد. قاتل دوم، دولت و دستگاه قضایی بود.
در حالی که قرار بود ۱۴ زندانی که در پرونده‌های جداگانه مرتکب قتل عمد شده بودند پای چوبه‌ی دار بروند یکی از آنها موفق به جلب رضایت شد و سه محکوم دیگر نیز مهلت گرفتند. برخی شهروندان لابد به این نتیجه رسیدند که قتل را هم می‌توان با خواهش و تمنا خرید. فعالان می‌گویند: فعلا راهی برای جلوگیری از کشتار وجود ندارد و در دل به فشَل بودن دستگاه قضایی گواهی می‌دهند!
رسانه ها و نهادهای وابسته قضائی هویت اعدام شدگان را اعلام نکردند و اطلاعاتی از پرونده های آنان در دست نیست.
لازم به یادآوری است موج گسترده اعدام در ایران که در پی شروع ماه رمضان فروکش کرده بود گویا با پایان این ماه آغاز به کار کرده که ثابت کند «پس از هر توافق بین‌المللی، موجی از دستگیری‌ها و کشتار در ایران آغاز می‌شود تا انتقام بگیرد.»

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر