۱۳۹۴ خرداد ۳, یکشنبه

روح خیالی ایجاد‌شده در آزمایشگاه ..!


گاهی اوقات، مردم گزارش می‌دهند که احساس عجیب از حضور نهان در اطراف خود دارند که ممکن است آن را به روح نسبت دهند. در یک مطالعه جدید، دانشمندان توضیح می‌دهند که یک "روح" توهمی است که توسط مغز ساخته شده است.
در این آزمایش، محققان قادر به فریب مغز شرکت‌کنندگان به ایجاد حس توهم ماوراءطبیعی بودند.
محققان توضیح دادند: «این احساس که کسی در نزدیکی شما است وقتی که در واقعیت هیچ کس پیش شما نیست "احساس حضور دیگری" نامیده می‌شود.»
«اگر چه مردم "وجود" کسی را نمی‌بینند ولی ممکن است مکان آن را توصیف و اغلب به نوبه خود در اطراف آن بگردند و یا به آن حضور نامرئی مواد غذایی پیشکش کنند.»
جدای از این که این پدیده یک ویژگی مهم در تمام فرهنگ‌هاست، به وسیله‌ی افرادی که مشکلات روانی و عصبی دارند توصیف شده و حتی در افراد سالم نیز مشاهده شده که تجربه‌ی خستگی بیش از حد فیزیکی دارند از جمله کوهنوردان.
در این مطالعه‌ی جدید بر روی چند ده نفر آدم سالم، محققان یک ربات درست کردند که از طریق به هم زدن حواس آن‌ها، باعث می‌شد که آنان روح خیالی را ببینند.
دکتر اولاف بلانک، متخصص مغز و اعصاب در سوئیس گفت: «در نخستین آزمایش، 30 درصد از شرکت‌کنندگان سالم هنوز هیچ سوالی نشده گزارش دادند که این احساس را داشتند که کسی پشت سر آن‌هاست و به آن‌ها دست می‌زند».
ربات شامل دو بخش بود که شرکت‌کنندگان با هدفون بر گوش و چشم‌بند بر چشم در بین آن‌ دو بخش ایستاده بودند طوری که صورت و پشت‌شان به این دو قسمت ربات بود. شرکت کنندگان می‌بایست روی دکمه‌ی مقابل خود که به دست ربات متصل بود مدام فشار وارد می‌آوردند و به سمت‌های مختلف می‌راندند و بخش عقبی ربات نیز به تقلید دقیق حرکات دستان شرکت‌کنندگان پرداخته و همان‌ها را در پشت آن‌ها انجام می‌داد و این توهم را ایجاد می‌کرد که شرکت‌کنندگان با حرکات دست خود در جلو، از عقب به پشت خود دست ‌می‌زنند.
اما هنگامی که محققان یک تاخیر جزئی بین اعمال شرکت‌کنندگان و پاسخ ربات ایجاد کردند همه چیز حتی عجیب‌تر شد.
تجربه‌ی روح‌مانند
تاخیر بین حرکات دست در جلو و دریافت سیگنال‌های حسی بر پشت خود به واسطه‌ی لمس ربات باعث گیجی در منشاء احساس‌شان شد. مغز به یک وضعیت غیرممکن دچار شد که در آن سیگنال‌های حسی و حرکتی مطابقت نداشتند.
نتیجه این بود که شرکت‌کنندگان دچار یک تجربه‌ی خیالی شدند به این صورت که می‌پنداشتند یک حضور نامرئی در عقب، پشت آنان را دست می‌زند.
گیولیو راگنینی، عصب‌شناسی که آزمایش را هدایت می‌کرد در ژورنال "زیست‌شناسی کنونی" گفت: «برای برخی، این احساس چنان شدید بود که درخواست کردند این آزمایش متوقف شود.»
محققان می‌گویند که این یافته‌ها، تعادل دقیق مابین مکانیسم‌های مغزی که تجربه‌ی "خود" در مقابل "دیگر"ی را تولید می‌کنند را آشکار می‌سازند و این که چگونه معیوب‌شدن چنین مکانیسم‌هایی می‌تواند به تجربه‌های عجیب و غریبی منجر شود.
روح در مغز
بلانک می‌گوید که این نمونه‌ی آزمایش ربات بر روی افراد سالم مشابه احساسات بعضی از بیماران مبتلا به اختلالات روانی، و یا افراد سالم تحت شرایط افراطی است. «این آزمایش تایید می‌کند که [احساس حضور دیگری] توسط اخلالات در قوه‌ی ادراک‌شان در مغز تولید می‌شود.»
محققان جهت بررسی بیشتر این نوع توهمات مغزی، ضایعات مغزی 12 بیمار که مبتلا به صرع یا دچار سکته مغزی شده بودند را بررسی کردند. همه‌ی این بیماران تجاربی را گزارش داده بودند مبنی بر این که فکر می‌کردند یک فرد درست پشت سر آنها ایستاده و یا حضور یک شخص یا سایه از گوشه‌ی چشم‌شان مشهود است.
محققان، ادراک روح خیالی را با ضایعات مغزی در سه منطقه مرتبط می‌دانند: قشر گیج‌گاهی و آهیانه‌ای (The TemporoParietal Cortex)، قشر منزوی و قشر لب قدامی مغز (The FrontoParietal Cortex).
محققان اظهار داشتند که این یافته‌ها همچنین می‌تواند به پژوهش‌گران در درک ریشه‌های علائم اسکیزوفرنی کمک کند. چنان که در مطالعات قبلی نیز اشاره شده ادغام اشتباه حس‌ها در مغز می‌تواند علائم توهمی بیماران مانند شنیدن صدای موجودات بیگانه و این وهم که در حال کنترل هستند را موجب شود.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر