۱۳۹۴ تیر ۹, سه‌شنبه

آرامش دوستدار، فیلسوف ایرانی مقیم آلمان می‌گوید استیلای اسلام بر ایران، فقط مربوط به دوران جمهوری اسلامی نیست بلکه این دین، استیلای فرهنگی مطلق دارد و تمامیت فرهنگ ایران، اسلامی شده است...


 «ایران سرزمینی است که ۱۴۰۰ سال دین اسلام به معنای مطلق در آن حاکم بوده و حداکثر در دوره‌هایی گشایش‌هایی شده ولی اجازه حرکت اندیشه با آزادی داده نشده و روند آزادی که تنها با پرسش و پرسیدن میسر می‌شود، ممکن نشده است.»
او با بیان این‌که «جایی که دین استیلای مطلق دارد،‌ تمامیت فرهنگی هم دینی است» ادامه داد: «واقعا ما چطور می‌توانیم خودمان را ایرانی بنامیم در حالی که دینی در ۱۴۰۰ سال پیش آمده و با همه نیرو همه چیز را، ملیت و دین و دولت را، از بین برده است. همین تخریبی که توسط جمهوری اسلامی از درون رخ داده، آن موقع از سوی نیروی خارجی اعمال شده است. یعنی دین خودشان را تحمیل و ملیت را مخدوش کرده‌اند و تمدن را از طریق شریعت و اسلام و قوانین اسلام از بین برده‌اند.»
آرامش دوستدار با تاکید بر این‌که «بین ایرانیان ۱۴۰۰ سال پیش و ایرانیان پس از اسلام تفاوت است» افزود: «ما چنان در دل اسلام پیر و فرتوت شده‌ایم که اثری از ما باقی نمانده است. ما در خدمت اسلام فرسوده شدیم و از کار افتادیم. دوران جوانی ایران قبل از اسلام و دوران پیری‌اش دوره اسلامی‌اش است. ۱۴۰۰ سال دوران پیری و فرتوتی ماست.»
این روشنفکر سکولار در پاسخ به این سوال که راه‌حل وضعیت موجود چیست نیز گفت: «شما ۱۴۰۰ سال است که مسلمان هستید و نمی‌توان این مسأله را با یک کتاب حل کرد ولی می‌شود حدس زد که اگر جنبش‌هایی به وجود آید که بتوانند اسلام را از زندگی عمومی مردم حذف کنند آن وقت شاید بتوان امیدی داشت که البته این هم اولا باید عناصر چنین جنبشی را بشناسند و دوم مرد میدان باشند.»

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر