۱۳۹۴ دی ۲۶, شنبه

جنگ ایران با عراق در سال 1352 که فقط ۳ ساعت طول کشید. هر بار که این قسمت را میخوانم دلم به حال جوانانی که گول خمینی را خوردند و شهید شدند میسوزد چرا که همان سال اول جنگ به نفع ایران تمام شده بود اما هشت سال برای سفت شدن پایه های انقلاب و سرگرم کردن مردم به جنگ به قیمت خون 1 ملیون جوان بیگناه شد .

جنگ ایران با عراق در سال 1352 که فقط ۳ ساعت طول کشید.
هر بار که این قسمت را میخوانم دلم به حال جوانانی که گول خمینی را خوردند و شهید شدند میسوزد چرا که همان سال اول جنگ به نفع ایران تمام شده بود اما هشت سال برای سفت شدن پایه های انقلاب و سرگرم کردن مردم به جنگ به قیمت خون 1 ملیون جوان بیگناه شد .
سحرگاه یکشنبه ۲۱ بهمن ماه ۱۳۵۲ است. نیروهای عراقی حمله عظیم و گسترده ای را به نیت اشغال استان خوزستان به داخل خاک ایران آغاز می کند.
محمدرضاپهلوی، درمسکو مهمان شوروی است. ناگهان به ستاد ارتش شاهنشاهی ایران و دولت خبر میرسد ارتش عراق به قسمت‌های نواحی مرزی کشورمان در جنوب تهاجم آورده است.
.
در مسکو نیمه شب است. در تهران آفتاب تازه در حال طلوع است که بلافاصله جلسه ای بین بزرگان ارتش و دولت برگزار میشود. هنوز بسیاری از افسران ارشد ستاد و ژنرال های فرماندهی ستاد مشترک در خواب هستند. رئیس ستاد ارتش تیمسار ارتشبد بهرام آریاناست.
ارتشبد آریانا: "وقت دفاع از میهن و دادن جوابی سنگین به دشمن متجاوز است. صدام باید بداند دست به عملی‌ بسیار احمقانه زده است چون ارتش ایران نمینشیند تا تماشا کند که او بیاید هر کاری دلش می‌خواهد بکند. این ایران کنونی ما، ایران ۱۳۰۰ سال پیش نیست؛ ما به اعراب باج نمی دهیم..."
.
واحد‌های ارتش ایران مانند سیلاب وارد عراق شده، چندین لشکر زرهی و مکانیزه عراق را در هم کوبیده و هر مقاومتی را از بین میبرند... ساعت ۹ صبح است. فقط ظرف ۳ ساعت، بصره شهر دوم و استراتژیک عراق فتح می شود هدف بعدی مستقیما بغداد است
زره پوش‌ها، تانک‌ها، کماندوها و سربازان دلیر ایرانزمین با سرعتی برق آسا و باور نکردنی در راه بغداد هستند پشتیبانی نیروی هوایی‌ شگفت آور است
درمدّت کوتاهی نیروی دریایی‌ و تمام جان بر کفان ارتش ایران وارد عمل میشوند. با نظمی شگرف و با قدرتی چون شیر، بغداد، پایتخت دشمن تازی، را هدف دارند.
.
در بغداد افسانه ای وجود داشت که دیوار دفاعی هوایی‌ بغداد همان است که در مسکوی شوروی وجود دارد. اگر هر غریبه ای به هر صورت وارد آسمان بغداد شود در بیرون این دیوار نابود میگردد

ارتشبد محمد خاتم فرمانده نیروی هوایی‌ ایران بی شک از برترین خلبانان عصر خویش است (شخصی که اجرای نمایش هوایی او و گذر از زیر پلی که شاه ایران و مهمانان خارجی او برروی آن پل نشسته بودند زبانزد تمام مردان آن دهه ها است).
ارتشبد خاتم خود شخصاً لباس خلبانی به تن می کند. هواپیمای فانتوم او از پایگاه هوایی بوشهر غرش کنان بلند می شود، هدف: "بغداد، عراق
فانتوم مسلح فرمانده نیروی هوایی ارتش ایران، با شجاعتی بی نظیر در باند فرودگاه بغداد می‌نشیند، و دوباره اوج گرفته غرش کنان بلند می شود. (این حرکت دراصطلاح نظامی "تاچ کردن" نامیده میشود و بد‌ترین اهانت به نیروی هوایی‌ یک کشور بیگانه است.")
در راه بازگشت به ایرانزمین، ارتشبد خاتم دیوار صوتی را برفراز کاخ صدام حسین می شکند و وحشتی عظیم در دل او ایجاد می کند.

یک هواپیمای جنگی عراق به ایران پناهنده شد و در یکی از فرودگاه های کشور به زمین نشست. خلبان این هواپیما از کشور ایران تقاضای پناهندگی نمود ولی هواپیمای مذکور روز اول شهریور به عراق بازپس داده شد.
.
شاه که خبر به گوشش رسیده، با نگرانی و عصبانیت از مسکو به ارتشبد آریانا تلفن می کند و پس از پرس و جو از اوضاع، به او می گوید: "بزودی تو را در تهران می بینم..."
ارتشبد آریانا به شاه چنین پاسخ می دهد: "اعلیحضرت ۲۴ ساعت دیگر تشریف بیاورند بغداد با هم ناهار خواهیم خورد.
شاه پاسخ می دهد: "دست نگهدارید، ما تجاوزگر نیستیم بغداد را اشغال نکنید، نمی خواهم جنگی شروع شود که جوانان کشورم کشته شوند."
.
فردای آن روز محمدرضا پهلوی، طی بیانیه ای در تهران اعلام می کند: "پنجمین ارتش قدرتمند جهان در حالی وارد عمل شد و تجاوز را دفع کرد که اکثر افسران ارشد ستاد و ژنرال های فرماندهی ستاد مشترک در تهران هنوز در خواب بودند.


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر