۱۳۹۴ دی ۲۴, پنجشنبه

دور نیست روزگاری که عاملین کشتارهای خونین دهه شصت که فرزندان این مرز و بوم را در دادگاههای چند دقیقه ای به قتل رسانند نیز در پیشگاه عدالت پاسخگو باشند. ..


به گزارش Justice for Iran - عدالت برای ایران مقامات گواتمالا، ۱۴ تن از فرماندهان نظامی اسبق این کشور را به جرم نقض حقوق بشر در دوران ریاست‌ جمهوری کودتا فرناندو رومیو لوکاس گارسیا ، بازداشت و محاکمه کردند. این فرماندهان در درگیری‌های سال ۱۹۸۲ در این کشور در روستای دشت سانچز دست به نسل کشی زدند. آنها سربازان و شبه‌نظامیان چند گروه چپ‌گرا را مورد شکنجه و سوء استفاده جنسی قرار دادند و ساکنان آن منطقه را قتل عام کردند.
فرمانده مانوئل بندیکتو لوکاس گارسیا، برادر رئیس جمهوری وقت، در میان دستگیرشدگان است.
از جمله اتهامات این مقامات نظامی گواتمالا می‌توان به مفقود الاثر شدن ۵۵۸ فرد بومی طی سال‌های ۱۹۸۱ تا ۱۹۸۸ در منطقه نظامی ۲۱ اشاره کرد.
در سال ۲۰۱۲، چهار گورستان دسته جمعی از اجساد غیرنظامیان در این منطقه یافت شد.
بازماندگان این نسل کشی شهادت داده‌اند که ارتش گواتمالا تنها در یک نمونه از این کشتار ۲۵۶ بومی قوم آچی‌مایا را کشتند. بیشتر کشته‌شدگان زنان، کودکان و افراد مسن بودند.
در جریان جنگ داخلی گواتمالا که دخالت ایالات متحده، اسرائیل، تایوان، آرژانتین و آفریقای جنوبی در آن نیز نقش‌آفرینی کرد، چندین مورد نسل‌کشی در این کشور اتفاق افتاد. گورستان‌های جمعی متعددی در گواتمالا یافت شده است که مملو از باقیمانده اجساد زنان، کودکان و شبه نظامیان چپ‌گرا است.


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر