۱۳۹۴ دی ۲۰, یکشنبه

پیروان سه مذهب سامی، داستان های کتاب عهد عتیق و جدید و آنچه در قرآن نقل شده است را اصیل می دانند. اما حتی یک مطالعه سطحی از اساطیر دیگر ادیان باستانی و پاگان شباهت فراوانی را بین آنها و اساطیر سامی نشان می دهد. با توجه به تقدم این اساطیر بر سه دین سامی، اگر اقتباسی در کار باشد، پس این اقتباس از سوی یهودیان و مسیحیان بوده است.

ریشه های اعتقادات مذاهب سامی در اساطیر پاگان (چند خدایی)
---------------------------------

پیروان سه مذهب سامی، داستان های کتاب عهد عتیق و جدید و آنچه در قرآن نقل شده است را اصیل می دانند. اما حتی یک مطالعه سطحی از اساطیر دیگر ادیان باستانی و پاگان شباهت فراوانی را بین آنها و اساطیر سامی نشان می دهد. با توجه به تقدم این اساطیر بر سه دین سامی، اگر اقتباسی در کار باشد، پس این اقتباس از سوی یهودیان و مسیحیان بوده است.
نتیجه ای که از این شباهت ها می توان گرفت از دو حال خارج نیست:
1. اساطیر سه مذهب سامی از اساطیر تمدن های اولیه (بایل، ایران و مصر) اقتباس شده است.
2. این شباهت ها تصادفی است.
فهرست زیر خلاصه ای از مهمترین شباهت ها را فراهم آورده است. خواننده منصف خود می تواند با مطالعه این فهرست کوتاه، نتیجه بگیرد که آیا شباهت ها تصادفی است یا خیر.
1. داستان باغ عدن و آدم و حوا:
اوستا نیز مانند تورات، آفرینش خدا را در شش روز می داند و خدا روز هفتم به استراحت پرداخته است. خدا به مانند آدم و حوا، مشی (مرد) و مشیانه (زن) را آفریده است.
اسطوره گلیگمش نیز داستانی را نقل می کند که طی آن، خدا از زمین، مردی به نام انکیدو را بوجود آورد. وی در طبیعت و در میان حیوانات زندگی می کرد تا اینکه توسط یک زن به نام شمت فریب خورد همانطور که آدم توسط حوا فریب خورد. او نیز مانند آدم و حوا از زادگاه خود بیرون رانده شده و نسبت به برهنگی خود آگاه گشت.
شباهتی نیز بین شخصیت ماری که گیاه جاودانگی را از گیلگمش می دزدد با ابلیس در کتاب آفرینش تورات وجود دارد.
2. اسطوره طوفان:
اوتنَپیشتیم در اسطوره گیلگمش کسی است که قهرمان به نزد وی می رود تا راز جاودانگی را از وی بپرسد. وی داستانی را نقل می کند از اینکه در زمان قدیم، خدایان تصمیم می گیرند که با یک سیل شهر شوروپاک در سواحل رود فرات را نابود کنند. یکی از خدایان به نام آ Ea یا انکی (در اساطیر سومری) به اوتنَپیشتیم خبر می دهد تا قایقی بسازد و خود و حیوانات اهلی تا آنجا که می تواند را نجات دهد.
داستانی مشابه طوفان نوح، در اساطیر یونانی و چینی نیز وجود دارد. در اساطیر یونانی این فرد دی کالیون نام دارد که توسط پرومته پدر خود نصیحت می شود که برای در امان ماندن از یک سیل بزرگ، کشتی بسازد.
3. ده فرمان
مشابهت هایی نیز بین کتاب مردگان مصری و قوانین همورابی، با ده فرمان وجود دارد. در کتاب مردگان، افراد باید سوگند یاد کنند که از انجام برخی اعمال خودداری خواهند ورزید. مانند ده فرمان، آنها سوگند یاد می کردند که مرتکب کفرگویی به خدا نخواهند شد و زنا و دزدی نخواهند کرد.
همچنین مشابهت هایی نیز بین امثال در تورات با دستورات آمنپوپ (یک کتاب مذهب باستانی مصری) وجود دارد.
4. داستان عیسی مسیح
مشابهت های خیره کننده ای بین هوروس خدای مصری و عیسی مسیح دیده می شود.هر دو در 23 مارس مرده و در 25 مارس رستاخیز پیدا کردند. هر دو از یک باکره زاییده شده اند، تعمید یافته و هر دو مصلوب شده اند.
مسیحیان اولیه عادت داشتند که در ماههای آپریل و مارس تعمید یابند. پیروان آیین میترا نیز در همین ماه ها به این دین می پیوستند. متیراییست ها نیز مانند مسیحیان نخستین، با لباس سفید و یک تاج برای تعمید به داخل آب می رفتند با این تفاوت که مشعلی نیز همراه داشتند.
گفته می شود که مسیح به همراه دو دزد در دو طرف خود مصلوب شد که یکی به بهشت رفت و دیگری به جهنم. میترا نیز در تصاویر با دو نفر در سمت چپ و راست خود نشان داده می شود که یکی مشعل را رو به بالا و دیگری رو به پایین گرفته است یعنی به ترتیب به آسمان و زیرزمین اشاره دارند.
مشابهت های جزیی بسیاری بین ادیان پاگان و سه مذهب سامی وجود دارد که فهرست کردن تمامی آنان در این مدخل نمی گنجد. اما همین فهرست اندک نیز نشان می دهد که مذاهب سامی برخلاف ادعای پیروانشان، بسیار متاثر از مذاهب پیشین هستند یعنی همان کسانی که آنها را کافر و بت پرست می خوانند. در واقع این ادیان سامی گسست و تفاوت چندانی با مذاهب و اساطیر پیشین ندارند و در برخی موارد عقاید ایشان صرفا یک کپی برداری از مذاهب قدیمی تر است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر