۱۳۹۵ خرداد ۳, دوشنبه

سواستفاده دیکتاتوری آخوندی ایران از وضعیت اجتماعی و مذهبی افغانها برای منافع سیاسی خود ... :(

افغان‌ها هیزم هر جنگ
بعد از انقلاب و اعتراض‌های داخلی در سال ۲۰۱۱، سوریه با یک جنگ تمام‌عیار داخلی روبه‌رو شد. این جنگ به رغم قربانیان بی‌شمار، تا کنون ادامه دارد. اکنون جنگ سوریه بستر اصلی برای شکل‌گیری داعش و فرصتی برای حضور هزاران جنگجو از کشور‌های مختلف جهان به این نقطه شده است. دهها هزار جنگجو از ۹۰ کشور جهان در سوریه و عراق مشغول نبرداند. از این میان تعداد کمی از امریکا و کشور‌های غربی و بقیه همه از کشور‌های اسلامی سرازیر شده‌اند. در این میان بعضی کشور‌ها در نقش تسهیل‌کننده اصلی جنگ به‌خصوص در بخش جنگ‌افزار و نیرو انسانی عمل می‌کنند.
عربستان، ترکیه، قطر و ایران از جمله کشور‌هایی‌اند که این نقش را ایفا می‌کنند. با این همه، حضور افغان‌ها در جنگ سوریه هرازگاهی در رسانه‌ها مطرح می‌شود.
افغان‌های مقیم در ایران پیشینه حضور در جنگ‌های مختلف را دارند. برخی از این افغان‌ها در جنگ هشت‌ساله ایران و عراق حضور داشتند. هم اکنون گورستان تعدادی از این افراد در ایران به چشم می‌خورد. شماری که اکنون به سوریه می‌روند، سابقه حضور در جنگ ایران و عراق را هم دارند. برای نمونه علی‌رضا توسلی، معروف به ابو حامد فرمانده افغان در جنگ سوریه، سابقه حضور در جنگ‌های عراق و ایران را داشت. این فرمانده، فرد مورد اعتماد سر‌دار سلیمانی، فرمانده سپاه قدس بوده و در نبرد‌های سوریه کشته شد. گفته می‌شود وی یکی از فرماند‌هان کارآزموده در جنگ بوده و از توان بالایی برای جذب و سربازگیری افغان‌ها برخوردار بوده است. گفته میشود ایران از افغان‌ها، خصوصا افراد فاقد مدرک، استفاده کرده و در مقابل وعده اقامت مثل کارت اقامت و تامین زندگی برای تمام خانواده ،افغان‌ها را به جنگ سوریه می‌فرستد.
در برخی موارد، استفاده از احساسات مذهبی نیز در این مورد صورت گرفته است. برای نمونه «تیپ فاطمیون» که اکنون در سوریه حضور فعال دارد، شامل افرادی از افغان‌ها، حزب‌الله لبنان، کتایب عراق و مجاهدین پاکستان می‌باشد. این افراد هدف خود را از حضور در جنگ سوریه بیشتر دفاع از اماکن مقدس مذهبی ذکر می‌کنند. طی سال‌های اخیر، جنازه‌های زیادی از این جوانان در شهر‌های مختلف ایران تشییع شده است. البته این یک بعد قضیه است. افغان‌ها در سال‌های اخیر هیزم جنگ بیشتر رویدادها بوده‌اند. هم اکنون در جبهه مخالفان بشار اسد افغان‌هایی حضور دارند که از پاکستان اعزام شده‌اند.
اخیرا حزب اسلامی به رهبری حکمتیار برای اعزام افغان‌ها به جنگ یمن اعلام آماد‌گی کرده بود. متاسفانه در میان دستگاه‌های اصلی که متولی امور مهاجرین‌اند، هیچ اقدام برای جلوگیری از تجارت و اعزام افغان‌ها در جنگ نشده. سفارت افغانستان در تهران و نمایندگی وزارت امور مهاجرین در این مورد با بی‌تفاوتی در نقش تماشاچی عمل کرده‌اند. این نمایندگی‌ها بهتر است نقش فعال را در وضعیت مهاجرین ایفا کرده و نسبت به تجارت افغان‌ها صدای خود را بلند کنند. متاسفانه اعزام افغان‌ها به جنگ سوریه اکنون به یک تجارت بدل شده است و برخی شرکت‌های زیارتی وافراد ، با جذب و سر‌بازگیری از افغان‌ها سهم خود را از نهاد‌های مختلف ایران نصیب می‌شوند.


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر